كتابات عن الشوق والحزن 2020

مرحبا بكم في موضوع جديد علي موقعنا أكترونف - Actronph  ، نقدم لكم اليوم مجموعة حصرية من كتابات عن الشوق والحزن لمحبي القراءة حتما ستنال إعجاب الجميع ، والأن لنبدأ ..

- أتدري ماذا بي ؟

= ماذا بك ؟ 

- إنني في عالمي التائه دائماً ما أكون حزين أو سعيد لم أعد أعلم يأتي عليا فترات أكون في منتهى السعادة وأشعر بشئ غريب لا أعلم ما كأن قلبي بداخله حزن حتى لو إنتشرت السعادة في جسمي كُله يقِف قلبي ويقول لي لا تفرح دائما ما أكون تائه لا أعلم ماذا يدور بي وكيف أنا هكذا ماذا يجري بي ماذا يحدث لا أعلم لا أدري لا أعرف كم من هذه الأسئلة تُطرَح يوميا وأ نا لا أعلم الرد لا أدري ما بي ..

___________________________________________

- انت نسيت اللي حصل بينا 

= لا منستش بس مشتاق 

- حتى بعد كل اللي عملته فيك 

= آه حتى بعد اللي عملتيه فيا ، حبك عمري ما أنساه ، حبك بيجري ف دمي ، مفيش يوم مفكرتش فيكي كل يوم بفتكرك بفتكر ذكرياتنا الجميلة ، بفتكر حلاوة الايام معاكي وقد اي بقت مُرة لما سبتك ..

= نرجع ؟ 

- لا منرجعش ...

___________________________________________

قد يمر عليك ذلك الحزن الحزن الذي يفتقر إلى الاسباب لا ترف ماذا بك لكنك تحزن و تكاد الدموع أن تفارق عيناك ، و نقاوم تلك الرغبة الشديدة في البوح حتى لنفسنا ، لأننا نخاف أن نصارح نفسنا بالحقيقة المؤلمة أو لأننا لا نريد أن نعرف مرارة الحقيقة ! و نعبث لكي نخفي الواقع المؤلم ..

___________________________________________

وبقيت ندمان .. 

وكنت على طول فرحان ..

والضحكة دايما كانت في امان ..

مع الايام لاقيت احزان ..

الحزن معايا بقا إدمان ..

لاقيت الوقت آن ..

لاقيت الضحكة منهوبة ..

لاقيت البسمة مسلوبة .. 

ولما فكرت أعود تاني ..

لاقيت كلو بينساني ..

كل واحد بقا أناني  ..

عالم فيه الروح ماتت ..

و الصوت العالي بقا خافت ..

و القلب الأسود بقا ثابت ..

واللون الأبيض بقا باهت ..

القلب الحنين بقا قاسي .. 

كلو أتغير حتى ناسي .. 

واللي كنت فاكره الصديق الأساسي ..

طلع كداب و للعشرة ناسي ..

___________________________________________

عارف انت احساس ان قلبك يتكسر دا ابشع احساس ممكن تحس بيه في حياتك ودا يمكن اللي بيعاني منه جيلنا كلو لما الحياة تقفل و ميبقاش فارق معاك اي حاجة احساس كدا ان خلاص الموت بقا شئ هين بالنسبالك أفضل من انك تعيش سنين في عالم ملوش لازمة عالم ماليه النفاق و الكدب و الجشع و الخداع و الشر وانت بتبقا مآمن لكل حاجة قلبك الطيب وسط قلوب مليها الحقد والغل والشر و الأذى وقلبك الطيب برضو اللي بيخليك مبتعرفش تكدب على حد رغم انه يستاهل انك تكدب عليه و متقولوش الحقيقة في أي حاجة انت بتعملها بس رغم كدا انت متقدرش ..

___________________________________________

كنت ذات مرةً شارد الذهن محدقاً للقمر غائب عن هذا العالم بضوضائه وكل ما فيه كنت كأنني أحلم وأنا مستيقظ أراها أمامي ليست ككل مرة أراها فيها لكنها مختلفه مُزدادةً جمالاً تنظر إلي وتقول لي وعيناها متلألئة أقترب مني لأقول لك شيئاً وحين إقتربت ..

فوجئت بصديقي يُنادي علي ويُقظني من هذا الشرود ..

___________________________________________

عارف انت احساس الحزن او الاكتئاب دا ابشع احساس ممكن تحس بيه ودا يمكن اللي بيعاني منه جيلنا كلو لما الحياة تقفل و ميبقاش فارق معاك اي حاجة احساس كدا ان خلاص الموت بقا شئ هين بالنسبالك أفضل من انك تعيش سنين في عالم ملوش لازمة عالم ماليه النفاق و الكدب و الجشع و الخداع و الشر وانت بتبقا مآمن لكل حاجة قلبك الطيب وسط قلوب مليها الحقد والغل والشر و الأذى وقلبك الطيب برضو اللي بيخليك مبتعرفش تكدب على حد رغم انه يستاهل انك تكدب عليه و متقولوش الحقيقة في أي حاجة انت بتعملها بس رغم كدا انت متقدرش عشان انت مش زيهم بتبقا طيب من جواك ودي بقت فالزمن دا حاجة وحشة مع أنها أحلى حاجة فالدنيا يكون قلبك أبيض وعادي لكن الناس بتستغل دا واهي هي دي الحياة مفيهاش الحلو كلو ولا الوحش كلو لازم يكونو الاتنين موجودين  ..

___________________________________________

حربٌ داخل رأسي ..

دائما ستتواجد الحروب داخل رأسك ولا يمكنك تفسيرها او شرحها لأي أحد ستكون بمفردك تحارب وتحارب وتحارب وسوف يُنهكك التعب ويجب عليك التمسك بأسلحتك بقوى لأن هذه الحرب لن تكون سهله ستعاني من الخسائر ولكن يجب عليك المحاولة حتى تُلحق أكبر عدد خسائر بخصمك وأن تكون منتصرا ً بأقل ضرر لنفسك ..

أتمنى لكم الإنتصار العظيم في هذه الحروب ..

- لا تنسي مشاهدة عالم مزيف - كتابة قصيرة

اترك تعليقاً

أحدث أقدم